» » Welke vaardigheden willen bedrijven anno 2019?

Welke vaardigheden willen bedrijven anno 2019?

Geplaatst in: ZZP FM Nieuws | 0
08 maart 2019 | Eures

skillsEen nieuw jaar kan een geweldige kans zijn om een verandering door te voeren, een nieuwe uitdaging aan te gaan of je horizon te verruimen. Op het gebied van werkgelegenheid betekent dit bijvoorbeeld naar een nieuwe sector overgaan of zelfs een geheel nieuwe loopbaan starten. Maar hoe zorg je ervoor dat je een maximale kans van slagen hebt op een concurrerende arbeidsmarkt?

Misschien door je te richten op de vaardigheden waar bedrijven naar op zoek zijn? De afgelopen jaren heeft LinkedIn jaarlijks bijgehouden welke vaardigheden bedrijven het meest nodig hebben en het bedrijf heeft onlangs zijn bevindingen voor 2019 bekendgemaakt. Op grond van gegevens die via de LinkedIn-website zijn verzameld over gewilde vaardigheden uit het aanbod, heeft het LinkedIn-team een lijst opgesteld met de 30 meest gewilde vaardigheden (5 ‘zachte’ en 25 ‘harde’ vaardigheden) van de naar schatting 50 000 vaardigheden.

 

Zachte vaardigheden
De zachte vaardigheden waar bedrijven naar op zoek zijn, blijven van jaar tot jaar redelijk hetzelfde, maar zij worden belangrijker naarmate onze wereld steeds digitaler wordt.

  1. Creativiteit: Computers en kunstmatige intelligentie kunnen veel, maar creativiteit blijft een waardevolle menselijke eigenschap.
  2. Overtuigingskracht: Weinig producten verkopen zichzelf. Daarom moeten bedrijven werknemers aannemen die klanten kunnen overtuigen om tot aankoop over te gaan.
  3. Samenwerking: Teamwerk is essentieel voor goede zaken en voor steeds geavanceerdere projecten zijn steeds gekwalificeerder teamleden en nodig.
  4. Aanpasbaarheid:
    Onze moderne wereld verandert snel en staat open voor wie zich op doeltreffende wijze kan aanpassen aan nieuwe omgevingen, technieken en technologieën.
  5. Tijdmanagement: Je tijd op doeltreffende wijze kunnen indelen is een vaardigheid waar je je hele loopbaan iets aan hebt.

 

Harde vaardigheden
Het is niet verrassend dat de lijst wordt gedomineerd door vaardigheden die verband houden met technologie en de digitale arena, maar enkele meer traditionele vaardigheden hebben het ook gered.

    1. Cloudcomputing: Alles lijkt tegenwoordig met de cloud verbonden te zijn. Hiermee samenhangende vaardigheden zijn dan ook bijzonder aantrekkelijk voor werkgevers.
    2. Kunstmatige intelligentie: Van Alexa tot Siri: kunstmatige intelligentie raakt stevig verankerd in ons leven en die ontwikkeling lijkt alleen maar toe te nemen.
    3. Analytische redeneren: Er zijn veel gegevens voorhanden. Personen die in staat zijn die gegevens samen te vatten en te gebruiken voor het nemen van geïnformeerde beslissingen, worden door bedrijven zeer gewaardeerd.
    4. Personeelsbeheer: In staat zijn mensen aan te sturen en hen te stimuleren om het beste uit zichzelf te halen is een oude, maar belangrijke vaardigheid.
    5. UX design: De verwachtingen van de consument worden groter, de concurrentie neemt toe. Personen die kunnen zorgen voor een grotere tevredenheid van gebruikers met een product, zijn daarom erg gewild.
    6. Ontwikkeling van mobiele applicaties: Apps blijven een bloeiende moderne bedrijfstak in onze steeds technologischere wereld.
    7. Videoproductie: De videoproductie is een bloeiende industrie. Bedrijven zijn op zoek naar werknemers met kennis van de nieuwste technieken.
    8. Verkoopleiderschap: Verkopen levert winst op, wat deze vaardigheid absoluut noodzakelijk maakt voor elk commercieel bedrijf.
    9. Vertaling: Bedrijven kunnen met behulp van technologie gemakkelijk doelgroepen over de hele wereld bereiken. Om op doeltreffende wijze met deze doelgroepen te communiceren, hebben zij wel de vaardigheden van een vertaler nodig.
    10. Audioproductie: Door de stijgende populariteit van podcasts, audioboeken en andere vormen van auditieve communicatie is er steeds meer vraag naar mensen die deze kunnen produceren.
    11. Natuurlijke taalverwerking (NLP): Hoewel computers steeds gesofisticeerder worden, hebben ze nog steeds hulp nodig om menselijke taal te begrijpen. Hiervoor zijn vaardigheden op het gebied van natuurlijke taalverwerking nuttig.
    12. Scientific computing: Als je in staat bent om problemen met grote hoeveelheden data op doeltreffende wijze op te lossen, zullen bedrijven je met open armen verwelkomen.
    13. Gameontwikkeling: Gamen is de laatste decennia veel meer een mainstreamindustrie geworden die nieuwe kansen biedt.
    14. Marketing via sociale media: Zolang de sociale media voor bedrijven een populaire manier blijven voor het bereiken van hun doelgroepen, blijven de hiermee samenhangende vaardigheden in trek.
    15. Animatie: Dankzij de populariteit van video’s en de nieuwe opkomst van GIFs staan animatievaardigheden in de top 25.
    16. Bedrijfsanalyse: Analisten worden steeds waardevoller voor bedrijven die hun systemen willen verbeteren en hun winst willen vergroten.
    17. Journalistiek: Steeds meer bedrijven zijn op zoek naar goed opgeleide schrijvers die boeiende content kunnen maken.
    18. Digitale marketing: De opkomst van de digitale sector heeft ook een forse impuls gegeven aan digitale marketing en de behoefte aan vaardigheden op dit gebied.
    19. Industrieel ontwerp: Elegante, indrukwekkende en praktische ontwerpen zijn al tientallen jaren in trek.
    20. Concurrerende strategieën: Door de toenemende concurrentie hebben bedrijven personen nodig die hen kunnen helpen hun rivalen een stap voor te blijven.
    21. Klantenservicesystemen: Enkele grote klantenservicerampen in 2018 hebben het belang van een sterk klantgericht systeem vergroot.
    22. Testen van software: Niets is erger voor een bedrijf dan een nieuw product op de markt brengen dat nog softwarefouten heeft. Een klus voor de softwaretester!
    23. Datawetenschap: De enorme hoeveelheid informatie die nu beschikbaar is en de noodzaak om deze te interpreteren zorgen ervoor dat vaardigheden als datawetenschap op de lijst staan.
    24. Computergraphics: Moderne consumenten verwachten overal geavanceerde computergraphics. Werknemers met vaardigheden op dit gebied zijn voor iedere werkgever een waardevolle troef.
    25. Bedrijfscommunicatie: Net als de klantenservicerampen hebben de geruchtmakende pr-rampen van 2018 aangetoond hoe belangrijk het is voor bedrijven om werknemers in huis te hebben die op doeltreffende wijze kunnen communiceren.